Om Webbstjärnan

Vilka har byggt upp webbplatsen?
Detta är Smart Riding UF´s Hemsida som drivs av Maja Johansson och Annie Johansson. Vi går andra året på handels- och adminitrationsprogrammet på Kungsmadskolan i Växjö.

Syftet med webbplatsen:
Vi vill att detta ska vara en sida för peroner som är intresserade av vår idé med en praktisk ficka för mobilen på ridbyxorna. Vi vill spirda vår idé vidare och få fler att inse att mobilen faktiskt är en säkerhet när man håller på med häst och ridsport.

Programmål och kursmål för näthandel:
Affärsidé och Entreprenörskap – Vi har en solklar affärsidé som vi verkligen tror på. Denna speglar av sig i alla våra sociala medier så att personer som är intresserade av vår idé kan ta del av den och sprida den vidare. Affärsidén är en viktig del, utan den hade vi inte haft något att jobba vidare på.

Teknikutveckling, till exempel köp via mobiltelefon – Vi har använt oss av swish och kontankter vid försäljning då vi anser att det är bland de mest använda betalsätten.

Sociala medier i marknadsföringssyfte – Vi använder oss av instagram och facebook där vi publicerar det mesta som händer i företaget. Facebook skulle vi säga är det bästa enligt oss i marknadsföringssyfte.

Målgrupper, konkurrenter och kundanpassning – Vi riktar oss främst till kvinliga ryttare i åldrarna 15 år och uppåt. Vi har inte några direkta konkurenter då vi har de enda ridbyxorna med en mobilficka på marknaden idag. Men såklart är företag som säljer vanliga ridbyxor en konkurrent till oss då det är ridbyxor vi också säljer.

Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion – Vi har använt oss av en app från app store för att skapa vår logotype som är enkel och stilren.

Upphovsrätt – Alla bilder på våra produkter är fotade av oss själva. Det är roligare att jobba med bilder som man har tagit själv och det blir dessutom enklare med tanke på att man annars måste kolla upp om bilder man vill använda är godkända för användning av andra och i detta syfte.

Motivering – Vi har valt färger och former som är stilrena och vi har dessutom valt att ha en röd tråd genom alla våra sociala medier så att man tydligt ser att de olika sidorna tillhör varandra. Vi tycker att ridsporten idag hadlar mycket om stil och klass vilket vi vill uppnå mer våra sidor för att se så proffsiga ut för besökarna som möjligt. Även loggan speglar av sig på stil och klass då vi har valt oss av en enkelt utformad logga som samtidigt har stil. Vi anser att vi uppfyller de flesta kraven i kursmålen inom näthandel och vi jobbar noga med vårt arbete på nätet.

Vad har vi lärt oss? – Vi har lärt oss att utforma olika sidor på internet och framförallt vad som krävs för att bygga upp en hemsida. Det är mycket jobb och det kräver både tid, en kreativt öga och planering för att få till något som är riktigt bra. Vi vill framförallt att folk ska se vår produkt och har därför försökt väva in den mycket på olika sätt i våra olika sidor. Vi har alltså lärt oss hur man bygger upp en grundläggande hemsida från början och hur mycket det faktiskt krävs för att lyckas få till det riktigt bra.

MVH Annie och Maja på Smart Riding UF